Livestream: Another Side of Louis Andriessen (vr 6 juni, 8pm). Including the full Keizersgrachtshuffle in the break (from 40:27)!

The programme includes a handful of these gems, as well as the formidable Trepidus, which Andriessen dedicated to Gerard Bouwhuis in 1983, and a rare live performance of Dubbelspoor (‘Double Track’), written for choreographer and dancer Beppie Blankert in 1986.

Livestream: De andere kant van Louis Andriessen (vr 6 juni, 20u). Met in de pauze (vanaf 40:27) de gehele Keizersgrachtshuffle!

Op het programma staan een paar van deze juweeltjes, naast het hondsmoeilijke Trepidus dat Andriessen in 1983 opdroeg aan Gerard Bouwhuis en een zeldzame live uitvoering van Andriessens Dubbelspoor, geschreven voor choreagrafe en danseres Beppie Blankert in 1986.

We also see the premiere of new videos from the Playing Andriessen series, featuring pianist Gerard Bouwhuis on Andriessen’s piano works and performance practice, and a sneak preview of a new episode with composer David Dramm.  For those who cannot join us at Splendor, here are two new videos with Gerard Bouwhuis.

Trepidus

Image de Moreau

Also on the programme: an evocative film about Louis’ home and studio, Keizersgrachtshuffle.

Aad van Nieuwkerk converses with composers David Dramm, Remy Alexander, and choreographer/dancer Beppie Blankert – who is reviving their collaborative performance Double Track this year in homage to Louis Andriessen.

Elsewhere in M is for Magazine you will find more about Dubbelspoor. Below, we publish the opening paragraph of Andriessen's own introduction to the collection The Memory of Roses, published by Donemus publishers in 1999. This score is still available in Donemus' webshop, both on paper and digitally.The CD of the same name has unfortunately not been available for many years (except digitally). Time for a reissue!

Programme 6 June in Splendor

Also see the Splendor website.

Selection from The Memory of Roses
Trepidus
Dubbelspoor

Talkshow with Aad van Nieuwkerk
Fragments from the films Keizersgrachtshuffle and Playing Andriessen (premiere) with David Dramm and Gerard Bouwhuis

Doors open 19:00, with continuous screenings of the films in the small hall

With:
Daria van den Bercken, Gerard Bouwhuis & Ellen Corver - toetsen
Sterre Konijn - soprano
Heleen Hulst - violin
Ron Ford - music box
friends and familiar faces - choir

Opening of Louis Andriessen’s introduction to the collection The Memory of Roses, July 1993:

‘Six years ago, when Jeanette Yanikian and I were in the States, my friend and ex-pupil Ron Ford looked after my house, and when he started exploring the cupboards (anything went) he came across the rough draft of ‘Wals’ (Waltz) for piano, written for Reinbert de Leeuw on the occasion of the completion of ‘Abschied’. Ron liked the piece and it made him curious to see other special occasion pieces. He called it ‘Marginalia’. The twenty-three pieces were chosen after a process of careful selection (my cupboards proved to contain lots more of these short pieces), of playing, of putting back ashamedly and of programming. There weren’t to be too many piano solo pieces for instance, (because there was a time when friends and family would get a ‘Felicitatie for piano’ on their birthday cards, in g minor, of which ‘Menuet for Marianne’ and ‘Romance for Caecilia’ are examples), and the idea was that there should be a certain variety of instruments. We furthermore decided to observe as strictly as possible a chronological order of pieces. The two recording days in July 1993 went by most pleasantly: friends and musicians dropped in and by, they were all served with coffee and wine and this all in the wonderfully inspiring location of the Waalse Kerk in Amsterdam.'

Ook zien we de première van nieuwe video’s uit de reeks Playing Andriessen met pianist Gerard Bouwhuis over Andriessen’s pianowerken en de uitvoeringspraktijk, en een sneak preview van een nieuwe aflevering met componist David Dramm.

Voor wie er niet bij kan zijn in Splendor, zijn hier alvast twee korte bijdragen van Gerard Bouwhuis aan de reeks Playing Andriessen. Binnenkort verschijnt meer op deze pagina

Trepidus

Image de Moreau

Ook op het programma: een suggestieve film over Louis’ woning en studio in Amsterdams: Keizersgrachtshuffle.

Daarnaast gaat Aad van Nieuwkerk in gesprek met choreografe/danseres Beppie Blankert, die dit jaar als een hommage aan Louis Andriessen opnieuw hun gezamenlijke voorstelling Dubbelspoor uitvoert.

Elders in M is for Magazine vind je meer over Dubbelspoor. Hieronder publiceren we de openingsalinea van Andriessen’s eigen introductie bij de bundel The Memory of Roses, die in 1999 verscheen bij uitgeverij Donemus. Deze partituur is nog altijd verkrijgbaar in de webshop van Donemus, zowel op papier als digitaal. De gelijknamige cd is helaas al jarenlang niet meer te verkrijgen. Tijd voor een heruitgave!

Programma 6 juni in Splendor

Zie ook de website van Splendor.

Selectie uit The Memory of Roses
Trepidus
Dubbelspoor

En verder:
Talkshow met Aad van Nieuwkerk
Fragmenten uit de films Keizersgrachtshuffle en Playing Andriessen (première) met David Dramm en Gerard Bouwhuis

Vanaf 19.00 zijn in de kleine zaal de films doorlopend te zien (vrije inloop).

Met:
Daria van den Bercken, Gerard Bouwhuis & Ellen Corver - toetsen
Sterre Konijn - sopraan
Heleen Hulst - viool
Ron Ford - speeldoosje
vrienden en bekenden - koor

Fragment uit de inleiding van Louis Andriessen bij de bundel The Memory of Roses, juli 1993:

‘Mijn vriend en ex-leerling Ron Ford paste zes jaar geleden op mijn huis, toen Jeanette Yanikian en ik in Amerika waren, en bij het snuffelen in kasten (alles mocht) vond hij een kladje van ‘Wals voor piano’ geschreven voor Reinbert de Leeuw ter gelegenheid van het beëindigen van ‘Abschied’. Ron vond dat een mooi stukje en het maakte hem nieuwsgierig naar andere gelegenheidsstukjes. Op dat moment werd zijn plan voor een kortestukken-cd geboren. ‘Marginalia’ noemde hij het. De keuze van drieëntwintig stukken kwam tot stand na een proces van grondige selectie (de kasten bleken namelijk nog veel meer van dit soort korte stukjes te herbergen), van doorspelen, beschaamd terugleggen en programmeren. Zo mocht er vooral niet te veel voor piano solo op komen (want er was een tijd dat vrienden en vriendinnen op een verjaardag een ‘Felicitatie voor piano’ kregen, in g mineur, (‘Menuet voor Marianne’ en ‘Romance voor Caecilia’ zijn daar nog voorbeelden van) en moest er in het algemeen voor enige instrumentale afwisseling worden gezorgd. We besloten bovendien voor de cd een zo strikt mogelijke chronologische volgorde aan te houden.’

1993-07-MR04 Dubbelspoor-Foto Frits van der Waa

Louis Andriessen, Gerard Bouwhuis, Stanley Hoogland, Ronald Brautigam en Annette den Heijer bij de opname van Dubbelspoor in 1993. Foto: Frits van der Waa

1993-07-MR38 Dubbelspoor-Foto Frits van der Waa

Louis Andriessen, Frances-Marie Uitti en Annette den Heijer voor de Waalse kerk tijdens de opnames van The Memory of Roses in 1993. Foto: Frits van der Waa

199307-MR13-Fotograaf Frits van der Waa

Ron Ford en Reinbert de Leeuw, The Memory of Roses. Foto: Frits van der Waa

20191204-VENI Ensemble-Fotograaf Piet-Jan van Rossum

Louis Andriessen met David Dramm en vrienden in Splendor Amsterdam, (2019)  Foto: Piet-Jan van Rossum