From a background of jazz and avant-garde composition, Andriessen evolved a style employing elemental harmonic, melodic and rhythmic materials, heard in totally distinctive instrumentation. His acknowledged admiration for Stravinsky was illustrated by a parallel vigour, clarity of expression, and acute ear for colour. The range of Andriessen's inspiration was wide, from the music of Charles Ives in Anachronie I, the art of Mondriaan in De Stijl, and medieval poetic visions in Hadewijch, to writings on shipbuilding and atomic theory in De Materie Part I. He tackled complex creative issues, exploring the relation between music and politics in De Staat, the nature of time and velocity in De Tijd and De Snelheid, and questions of mortality in Trilogy of the Last Day.
Andriessen's compositions attracted many leading exponents of contemporary music, including the two Dutch groups named after his works De Volharding and Hoketus. Other eminent Dutch performers included Asko|Schoenberg, Nieuw Amsterdams Peil, the Schoenberg Quartet, pianists Gerard Bouwhuis and Cees van Zeeland, and conductors Reinbert de Leeuw, Lucas Vis, Jurjen Hempel, Bas Wiegers en Clark Rundell. Groups outside the Netherlands who commissioned or performed his works include the San Francisco Symphony, Los Angeles Philharmonic, BBC Symphony Orchestra,
Kronos Quartet, London Sinfonietta, Ensemble Modern, MusikFabrik, Icebreaker and the Bang on a Can All Stars.
Collaborative works with other artists included a series of dance projects, the full length theatre piece De Materie created with Robert Wilson for the Netherlands Opera, and three works created with Peter Greenaway: the film M is for Man, Music, Mozart, and the stage works ROSA Death of a Composer and Writing to Vermeer, premiered at the Netherlands Opera in 1994 and 1999 respectively. Collaborations with film maker Hal Hartley included The New Math(s) in 2000 and La Commedia, an operatic setting of Dante for Netherlands Opera premiered at the Holland Festival in 2008. Nonesuch Records released a series of recordings of Andriessen's major works, including the complete De Materie, ROSA Death of a Composer, Writing to Vermeer and La Commedia.
Commissions in the last decade before Andriessen's death in 2021 included the music theatre piece Anaïs Nin for singer Cristina Zavalloni and 8 musicians and La Girò for violinist Monica Germino and large ensemble premiered at MITO SettembreMusica in 2011. The 2013/14 season brought premieres of Mysteriën by the Royal Concertgebouw Orchestra conducted by Mariss Jansons and Tapdance for percussion and large ensemble with Colin Currie in the ZaterdagMatinee series in Amsterdam. His final opera, Theatre of the World, explored the questing knowledge of the 17th century polymath Athanasius Kircher, receiving first performances in Los Angeles and Amsterdam in 2016 and was released on disc by Nonesuch in 2017. His last work was May, for choir and orchestra, a tribute to Frans Brüggen which set texts from the classic Dutch impressionist poem by Herman Gorter and was premiered in the NTR ZaterdagMatinee series at the Concertgebouw in 2020.
Louis Andriessen held the Richard and Barbara Debs Composer’s Chair at Carnegie Hall, New York, and was awarded Composer of the Year Award by Musical America in 2010. He won the 2011 Grawemeyer Award for Music Composition for his opera La Commedia and in 2016 was awarded the Kravis Prize for New Music including the commission of his orchestral work Agamemnon.
Louis Andriessen is published by Boosey & Hawkes.
This biography can be reproduced free of charge in concert programmes with the following credit: Reprinted by kind permission of Boosey & Hawkes.
Vanuit een achtergrond van jazz en avant-gardecompositie ontwikkelde Andriessen een stijl waarin hij elementaire harmonische, melodische en ritmische materialen samenbrengt in eigenzinnige instrumentaties. Zijn uitgesproken bewondering voor Stravinsky blijkt uit een vergelijkbare kracht, helderheid van expressie en een scherp oor voor kleur. Andriessen koos zijn invloeden uit een breed interessegebied, van de muziek van Charles Ives in Anachronie I, de kunst van Mondriaan in De Stijl, en middeleeuwse mystieke visioenen in Hadewijch, tot geschriften over scheepsbouw en atoomtheorie in De Materie deel I. Hij sneed complexe artistieke vraagstukken aan, onderzocht de relatie tussen muziek en politiek in De Staat, de aard van tijd en snelheid in De Tijd en De Snelheid, en stelde vragen over sterfelijkheid in de Trilogie van de Laatste Dag.
Andriessens composities trokken de aandacht van veel vooraanstaande musici in de hedendaagse muziek, zoals de twee Nederlandse groepen die naar zijn werken zijn vernoemd, De Volharding en Hoketus. Andere belangrijke Nederlandse uitvoerders waren Asko|Schönberg, Nieuw Amsterdams Peil, het Schönberg Kwartet, de pianisten Gerard Bouwhuis en Cees van Zeeland, en de dirigenten Reinbert de Leeuw, Lucas Vis, Jurjen Hempel, Bas Wiegers en Clark Rundell. Groepen buiten Nederland die hem opdrachten gaven en zijn werk hebben uitgevoerd zijn onder andere de San Francisco Symphony, Los Angeles Philharmonic, BBC Symphony Orchestra, Kronos Quartet, London Sinfonietta, Ensemble Modern, MusikFabrik, Icebreaker en Bang on a Can All Stars.
Hij werkte graag samen met makers uit andere disciplines. Zo maakte hij in de jaren zeventig en tachtig een reeks theater- en dansprojecten. In 1989 ging bij de Nederlandse Opera het avondvullende muziektheaterstuk De Materie in première, met als regisseur Robert Wilson. Hij maakte drie werken met Peter Greenaway (de film M is for Man, Music, Mozart, en twee grootschalige muziektheaterwerken ROSA The Death of a Composer (1994) en Writing to Vermeer (1999). Ook werkte hij samen met filmmaker Hal Hartley, o.a. in The New Math(s) (2000) en La Commedia (2008), gebaseerd op Dante.
Nonesuch Records bracht een reeks opnames uit van Andriessens belangrijkste werken, waaronder De Materie, ROSA The Death of a Composer, Writing to Vermeer en La Commedia.
Opdrachten in het laatste decennium voor Andriessens dood in 2021 waren onder andere het muziektheaterstuk Anaïs Nin voor zangeres Cristina Zavalloni en 8 musici en La Girò voor violiste Monica Germino en groot ensemble dat in première ging in MITO SettembreMusica in 2011. Het seizoen 2013/14 bracht premières van Mysteriën door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Jansons en Tapdance voor slagwerk en groot ensemble met Colin Currie in de ZaterdagMatinee in Amsterdam.
Zijn laatste opera, Theatre of the World, gaat over de 17e-eeuwse allesweter en fantast Athanasius Kircher en werd in 2016 voor het eerst uitgevoerd in Los Angeles en Amsterdam. In 2017 bracht Nonesuch de opera op cd uit. Zijn laatste werk was May, voor koor en orkest, een eerbetoon aan Frans Brüggen op teksten uit het beroemde impressionistische gedicht Mei van Herman Gorter. Het ging in première in de NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw in 2020.
Louis Andriessen bekleedde de Richard and Barbara Debs Composer's Chair in Carnegie Hall, New York, en werd in 2010 bekroond met de Composer of the Year Award door Musical America. In 2011 won hij de Grawemeyer Award for Music Composition voor zijn opera La Commedia en in 2016 kreeg hij de Kravis Prize for New Music, met de opdracht voor zijn orkestwerk Agamemnon.
Louis Andriessen is uitgegeven door Boosey & Hawkes.
Deze biografie mag gratis worden gereproduceerd in concertprogramma's met de volgende credit: Overgenomen met vriendelijke toestemming van Boosey & Hawkes.